top of page
  • תמונת הסופר/תHD

2 סוגי הדפסות שכדאי לכם להכיר

אחת ההחלטות שלקוחות נדרשים לקבל כאשר הם פונים להתקשרות מול בית דפוס היא, למעשה, מהי שיטת הדפוס המתאימה ביותר לצרכים שלהם. במאמר הזה נעמוד על ההבדלים בין סוגי דפוס שונים: דפוס דיגיטלי, דפוס משי ודפוס סובלימציה. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה, אותם כדאי יהיה לשקלל, לפני קבלת ההחלטה הסופית.

שנתחיל?


מהו דפוס דיגיטלי?


דפוס דיגיטלי הינו גרסה מודרנית של שיטות הדפסה. ניתן לחלק דפוס דיגיטלי לשלושה תתי תחומים, הנבדלים ביניהם במספר פרמטרים:


הדפסה דיגיטלית - הדפסה ישירה


בשיטה זו נעשה שימוש בזרוע ייעודית, אשר מנקזת דיו דרך נקבוביות זעירות. הזרוע מתכווננת על החולצה בהתאם לפקודות שנמסרות לה על ידי התקן החומרה במחשב התומך בפעילות המדפסת. זוהי שיטת הדפסה חדישה, איכותית (בתנאי שמשתמשים במדפסת מקצועית: למשל מדפסת דיגיטלית של קורנית), המאפשרת הדפסה ישירה על החולצה. ההדפסה אפשרית לבדי כותנה בהירים וכהים כאחד. עבור בדי דרייפיט וקפוצונים, לא מומלצת הדפסה מסוג זה.


הדפסה דיגיטלית על מדבקת וניל


הדפסה באמצעות פלוטר דומה במידה רבה להדפסה באמצעות הזרקת דיו ובעלת מאפיינים דומים. ההבדל המהותי הוא שהמכונה מדפיסה על חומר הנקרא וניל ולא ישירות על החולצה. לאחר ההדפסה על הוניל המכונה חותכת אותו באופן צורני סביב ההדפסה (כדי שלא יישאר רקע לבן או רקע מלבני). את מדבקת הוניל מקלפים ואותה מדביקים באמצעות מכבש לחולצה. לרוב השימוש ייעשה בה לקבוצות ספורט, להדפסות על דרייפיט בבודדים, להדפסות של חולצות בודדות וכו׳.


הדפסה דיגיטלית באמצעות סובלימציה


הדפסת סובלימציה דומה במידה רבה להדפסה באמצעות הזרקת דיו ובעלת מאפיינים דומים. ההבדל המהותי הוא שבשיטה זו מדפיסים על נייר מיוחד באמצעות צבעים מיוחדים. שיטה ייחודית זו מאפשרת הדפסה על מגוון רחב של חומרים שונים, ואפילו על משטחים שאינם בתצורה מישורית, אלא קמורה. באמצעות שיטה זו, לוחצים בעזרת מכבש מיוחד את ההדפס אותו הכנו מבעוד מועד, אל האובייקט שעליו אנו בוחרים להדפיס.

בתהליך זה מתרחש דבר מופלא: הצבע על הנייר המיוחד הופך בתהליך כימי מורכב לגז, ולמעשה צובע את האובייקט בצורה שטוחה ומושלמת, עד כי קשה מאוד להבחין כי קיימת שכבת הדפסה, וההדפס נראה כחלק טבעי מן המוצר. שיטה זו נחשבת לשיטת הדפסה איכותית ביותר, ותוצאות ההדפסה שלה יכולות להישמר במשך שנים ללא בלאי. הדפסה זו ייעודית לחומרי פוליאסטר בהירים (לא ניתן להדפיס את הצבע הלבן), לחולצות דרייפיט לבנות לחתונות וכו׳.


מהו דפוס משי?


דפוס משי הינו שיטה ותיקה להדפסה והיתרון המרכזי בה הוא עמידות, יכולת הדפסה על מגוון של סוגי בדים, מגע עדין ואוורירי, שיטה זולה משמעותית מהדפסה דיגיטלית עבור כמויות גדולות.

במהלך ביצוע של הדפסה בתצורה זו, מותחים, למעשה, רשת משי על מסגרת אלומיניום, ובאמצעות אמולסיה דואגים לאטום את הרשת. הרשת ממתינה בחדר חושך עד להקרנה של הגרפיקה אותה תרצו להדפיס, לאחר שהוקרן אור על הרשת, האמולסיה מתקשה ורק הגרפיקה המבוקשת להדפסה נחשפת. את הרשת המכונה ״גלופה״ מרכיבים על מכונה אוטומטית, אשר מורחת באמצעות מגב צבע מבעד לגלופה על גבי האובייקט המבוקש. (זהו תיאור מקוצר מאוד של תהליך הדפסת משי, לתהליך המלא מוזמנים לקרוא את את המאמר הבא).


לסיכום

קיים מגוון רחב מאוד של שיטות הדפסה, אשר לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות המאפיינים אותה. במאמר זה סקרנו שתיים מן השיטות הללו: דפוס דיגיטלי על צורותיו השונות ודפוס משי.




bottom of page