top of page
  • תמונת הסופר/תHD

הדפסת משי על חולצות - הסבר השיטה המלא


הדפסת משי על חולצות | פלד

החלטתם לבצע הדפסה על חולצות, נכנסתם לאתרים השונים, סקרתם את האופציות העומדות לרשותכם, ועדיין אתם לא בדיוק מבינים מהי שיטת הדפסת משי על חולצות? או שאתם מנסים להבין יותר לעומק את השיטה? הפוסט הבא במיוחד בשבילכם. נעשה סיור ״וירטואלי״ מודרך במחלקת הדפסת המשי הענפה והמתקדמת אשר במפעלנו. נסביר לעומק מהם השלבים השונים הנדרשים לביצוע בעת הדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי וניתן דגשים שחשוב לפעול לפיהם כדי לקבל הדפסת חולצות באיכות גבוהה.


בואו ונצלול לתהליך, רק שניונת קודם, נוסיף ונאמר, בפוסט זה אנו מתייחסים ומציינים הדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי. אך בעצם, ניתן לבצע בשיטה זו הדפסה על כל מוצר טכסטיל שהוא, למשל בשיטת הדפסת משי אנו מבצעים גם הדפסה על תיקים, הדפסה על בדים, הדפסה על תחתונים, הדפסה על אפודים ועוד.


נחלק את השלבים בתהליך הדפסת משי על חולצות לשניים: מעיצוב לגלופות ומגלופות להדפסות. בחלק הראשון נסקור את השלבים הנדרשים לשם הפיכת עיצוב לגלופות. בחלק השני נפרט מה השלבים שאנו עושים מרגע שיש בידינו גלופות ועד קבלת חולצה מודפסת.


מעיצוב לגלופות - חשבתם פעם איך העיצוב שלכם הופך לגלופות? נסקור עתה את השלבים לפיהם אנו מייצרים גלופות מתאימות עבור הדפסת חולצות עם העיצוב שלכם.

הדפסה על חולצה שחורה בשיטת הדפסת משי

1. הדמייה - שלב חשוב וחשוב לתת עליו את הדעת! במקרים רבים דיוק וירידה לפרטים בשלב הזה, יפחיתו במידה רבה את חוסר ההתאמה בין מה שחשבתם שאתם מזמינים למה שתקבלו בפועל. נסביר זאת, לקוח מבצע הזמנה ומפרט בה: מה העיצוב להדפסה? מה צבע החולצה? מה סוג החולצה? מהן המידות הנדרשות? היכן נדרשת ההדפסה? מה גודל הדפסה על חולצות? ועוד. ע״פ דרישות אלו, אנו מכינים הדמייה של החולצה כפי שתתקבל לאחר תהליך ההדפסה. בהדמייה ניתן לראות את העיצוב, מיקומו, גדליו בס״מ וכמובן גם את החולצה. חשוב מאוד לבצע את כל השינויים הנדרשים לפני אישור ההדמייה, כי בעצם החולצות המודפסות שתקבלו יראו כמו ההדמייה שאישרתם. אז אל תאשרו בחיפזון, קחו עוד כמה רגעים, שבו על אישור ההדמייה בנחת - כך תיראנה החולצות שתקבלו.


2. הפרדת צבעים - אישרתם את ההדמייה - הללויה! עכשיו אנחנו מכניסים את העיצוב בגדלים הרצויים ולפי המיקומים הנדרשים לתוכנת מחשב שמפרידה את צבעי ההדפסה ומפיקה קובץ נפרד לכל צבע הדפסה.


מקבץ שקפים לצורך הפקת גלופות להדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי

3. שקפים - נדפיס כל קובץ של צבע שקיבלנו בשלב הפרדת הצבעים במדפסת שקפים מיוחדת.

תמונה של שקפים














4. גלופות - מסגרת אלומיניום, עליה מודבקת רשת מתוחה נקראת גלופה. ניתן להרחיב את הידע על תהליך הכנת גלופות בפוסט ייעודי לגלופות. נסקור כאן באופן מעט שונה את תחום הגלופות, אם אתם מרגישים בקיאים מוזמנים לקפוץ לשלב הבא בתהליך הדפסת משי על חולצות.


הידעתם?! - מאפיינים של גלופות

  • ישנן מגוון רחב של גלופות ברזולוציות שונות- רשתות 17, 43, 62, 77, 90, 120 ו-140. מה אומרים המספרים? המספרים מתארים את מספר החורים ברשת לאינץ מרובע. כלומר ככל שהמספר גבוה יותר- הרשת עדינה יותר, בעלת רזולוציה גבוהה יותר ותחדיר פחות צבע לבד. חשוב להתאים את הגלופות בהן נשתמש לעיצוב שאנחנו רוצים לקבל לסוג ולצבע החולצות אותן נרצה להדפיס.

  • כדי שההדפסה תהיה מדויקת נדרש תחזוק שוטף של הגלופות. אנחנו מוודאים שהגלופות מתוחות וללא קרעים. גלופה שאיננה מתוחה או גלופה בעלת קרעים גורמת לתזוזות בהדפסת הצבע, כך שעבור הדפסת חולצות צבעונית אין מקום ולו לתזוזה הקטנה ביותר. הרשתות חייבות להיות מתוחות ומתוחזקות. כחלק מההבנה הזו שיש לתחזק את הגלופות, אנחנו לא חוסכים ולא מסתפקים במיקור חוץ של מתיחת גלופות, יש לנו אגף במפעל הדואג למתוח את הגלופות.

אז איך מכינים גלופות לפי העיצוב איתו אנו מעוניינים לבצע הדפסה על חולצות? בחדר החושך במפעל,

ממתינות לנו גלופות גולמיות (מסגרת אלומיניום ורשת לבנה מתוחה עליה). באמצעות מכשור מיוחד, אנו נמרח את הגלופה באמולסיה (חומר כחול) ונחכה שתתייבש בחושך. למה דווקא בחושך? האמולסיה מתקשה בחשיפה לאור. לאחר שהגלופה התייבשה, ניקח את השקפים ונדביק אותם לגלופה. ״נצלם״ את הגלופות באמצעות מקרן אור. כל סוג רשת דורש זמני ועוצמות חשיפה שונות כדי להתקשות ואנו מקפידים להשתמש בפרמטרים המתאימים לכל גלופה. נסיר את השקפים מהגלופות, האזורים שהיו צבועים בשחור בשקף לא נחשפו לאור ולכן בהתזת מים יוסרו. לאחר ייבוש הגלופות, נמרח עליהן שכבה נוספת של לקה כדי לחזק את הגלופה, כך שאזורים שלא צריכים להיות מודפסים, לא יפתחו ויודפסו תוך כדי עבודה. נחזיר את הגלופות לייבוש נוסף ועכשיו סופסוף יש לנו גלופות! ונוכל לעבור לשלב הבא - הדפסה על חולצות.

גלופות שהופקו מהשקפים |פלד


מגלופות להדפסות - נסקור עתה את תהליך סטאפ של הרכבת מכונה עם הגלופות שייצרנו ועד להשלמת הדפסה על חולצות.


1. בחירת צבעים- נבחר צבעים לפי מספרי pantone c התואמים את צבעי העיצוב שנדרש עבור הדפסה על חולצות. בוחרים את הצבעים מהמגוון הקיים או מערבבים אותם לפי הצורך כדי להתקרב עד כמה שניתן לצבעי ה- pantone שניתנו.


2. הרכבת הגלופות על המכונה וכיוונן- הרכבת הגלופות על המכונה דורשת טכניקה ומחשבה. בהיבט המחשבתי עלינו להחליט איזה גלופה נכון להרכיב קודם. בדרך כלל נתחיל הדפסה מצבעים בהירים לכהים ומשטחי הדפסה גדולים לשטחי הדפסה קטנים. בהיבט הטכני, על כל גלופה מסומנים איקסים, כדי שהדפסת החולצות תבוצע כראוי וללא תזוזות וסטיות של העיצוב, האיקסים בכל הגלופות חייבים להיות מכוונים זה על גבי זה בדיוק מוחלט.


3. בחירת מגבים- המגבים מושכים ומחדירים צבע מבעד לגלופות. יש מגבים קשים ומגבים רכים. המטרה היא לבחור את המגב המתאים. איך בוחרים את המגב המתאים? הבחירה מושפעת מסוג החולצות, צבען ומהעיצוב עצמו. לפי מינון הצבע שרצוי בהדפסה על החולצות, נדע לבחור את סוג המגב- אם נדרש מעט צבע נבחר במגב הקשה בעוד אם נדרש הרבה צבע נבחר במגב הרך.


4. הדפסת חולצה לדוגמה- בשלב זה נשים את הצבעים שנבחרו עבור כל גלופה וגלופה. כאמור כל גלופה מקבלת צבע אחד בלבד! (כך שאם יש לנו עיצוב שמורכב מ-10 צבעים, יהיו לנו 10 גלופות שונות). מדפיסים את הצבעים האחד אחרי השני על גבי חתיכת בד. לאחר דוגמא זו יבוצעו התיקונים הבאים במידת הצורך: תזוזה וכיוון נוסף של הגלופות, תיקון צבע, שינוי והחלפת מגב במידה ולא השגנו את התוצאה הרצוייה, כיוון לחצים במכונה, שינוי והתאמה של כמות הפעמים שהמגב מדפיס את אותה הגלופה (פעם, פעמיים או אפילו שלוש).


5. כיוון לייזרים- כדי שמיקום הדפסה על חולצות יהיה אחיד לכל החולצות, אנו משתמשים בסימוני לייזר. מפעילת המכונה מכוונת את הלייזר לאחר חישוב המיקום הנדרש, וכך תוכל להניח את כלל החולצות לפי המיקום הרצוי. כמובן שיכולה להיות תזוזה, אך היא תהיה מינורית.




6. הדפסה על חולצות- מפעילת המכונה תחמם את פלטות המכונה באמצעות יבשנים המצויים עליה. מטרת פעולה זו היא כפולה- מצד אחד חימום הצבעים (שבצורתם המקורית הם קשים למריחה) ומצד שני על הפלטות החמות ניתן לרסס מעט ספריי דבק להדבקת החולצה, כך שהיא לא תזוז בזמן ההדפסה (כל תזוזה ולו הקטנה ביותר גוררת הדפסה במיקום לא מדויק). לאחר חימום המכונה, נתחיל להניח את החולצות, ולבצע הדפסה על חולצות כך שבכל פעם מודפסת גלופה ועוד גלופה עד לקבלת ההדפסה הכוללת.


הידעתם?! - מדוע יש יבשנים תוך כדי תהליך ההדפסה? אם אנחנו רוצים להדפיס צבע על צבע, למשל

על חולצה שחורה מדפיסים תחתית לבנה שמנטרלת את צבע הבד, על התחתית אנחנו רוצים להדפיס את הצבעים השונים. במקרה זה למשל, חייבים לייבש את התחתית כדי לנקבל משטח עבודה לבן שעליו אפשר להדפיס את יתר הצבעים. מקרה נפוץ נוסף הוא ייבוש כאשר יש מספר צבעי הדפסה. אחת לכמה הדפסות של צבעים מומלץ לייבש את ההדפסה כדי להימנע ממריחות מיותרות.


7. ייבוש הדפסה על חולצות - ללא הקפדה על תהליך הייבוש, הדפסה על חולצות מקצועית ומדוייקת ככל שתהיה עלולה לרדת בכביסה. לכן זהו שלב חשוב שיש לבצע בדיוק ע״פ הפרמטרים כדי לקבל הדפסת חולצות איכותית, כזו שגם עמידה בכביסות. יש פרמטרים קבועים למשך הזמן שחולצה מודפסת צריכה לשהות בתנור ויש טמפרטורה ספציפית בה צבע ההדפסה מתייבש. אנו משתמשים בתנורי גז, שיש להם פיזור חום אחיד וקבוע בתנור במשך כל זמן ההפעלה. לרוב שלב זה הוא ״צוואר הבקבוק״ בתהליך הדפסת משי על חולצות. פעולת הייבוש איטית יותר ממהירות הדפסה על חולצות. למרות זאת, אנחנו מקפידים לעמוד בקריטריונים הנדרשים לייבוש ולא ״מזרזים תהליכים״ ע״י קיצור זמני שהייה. הקו שמנחה אותנו הוא האיכות, לכן אנחנו מקפידים לבצע הדפסה על חולצות שהיא עמידה בכביסות.


8. אריזת חולצות - אנו דואגים לאסוף את החולצות המודפסות מסוף התנור לקפל ולארוז אותן כדי שיהיה כיף ומסודר לקבל את החולצות.


אז מה היה לנו כאן? תיארנו שלב אחר שלב את התהליכים הנדרשים לביצוע הדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי. על כל שלב ניתן להרחיב את היריעה עוד רבות. תהליך הדפסת משי על חולצות הוא מורכב, אבל בהחלט שווה את המאמץ, באמצעותו ניתן לבצע הדפסה על חולצות באיכות גבוהה. חברות אופנה וספורט כמו פוקס, נונונו, אדידס, נייק ועוד מבצעות אצלנו הדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי. התמונות בפוסט זה הן של תהליך הדפסת חולצות עבור הזמר פלד, שבחר לבצע הדפסת חולצות איכותית וצבעונית בשיטת הדפסת משי במפעלנו. אם גם אתם מחפשים מקום מקצועי לביצוע הדפסת חולצות באיכות גבוהה אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולקבל הצעת מחיר, אנחנו ב- HDesign מומחים כבר שנים רבות בביצוע הדפסה על חולצות בשיטת הדפסת משי, אנו מדפיסים ללקוחות פרטיים, למעצבים ותיקים וגם כאלו בראשית דרכם וכמובן גם לחברות גדולות.


bottom of page